Op deze plaats zullen korte beschrijvingen -met een enkele foto- van winterconcerten die in de loop van de jaren plaatsvonden geplaatst worden. In de meeste gevallen zal dat neerkomen op (een deel van) het persbericht. Hierboven een serie foto's, niet in een bepaalde volgorde, maar gewoon om een indruk te krijgen.

 

Op 11 oktober 2015 trad het duo Passies en Havinga op in de kerk: Gea Passies en Johanan Havinga met een informatief en heel muzikaal programma rond componist Modest Moussorgski, zie hierboven de foto's, zie binnenkort hieronder terugblikken van enkele bezoekers.

terugblikken:

Het optreden van Johanan en Gea was bijzonder goed, mooi en leuk. De schilderijententoonstelling is een oude goede bekende, maar de liederen van Moussorgski waren voor ons veel minder vertrouwd. Gea: een prachtige stem, mooie expressie en goedgekozen duidelijke inleidinkjes. Johanan: een mooie vertolking van de schilderijententoonstelling, inclusief inleidinkjes, en een mooie begeleiding van de liederen. Perfect programma!

Erie, Douwe

Zondag 11 oktober trad het duo Passies en Havinga op in het sfeervolle kerkje van Feerwerd. Deze keer stond de componist Moussorgsky centraal. Johanan Havinga speelde de complete schilderijententoonstelling beeldend en technisch volmaakt. Gea Passies zong liederen, o.a uit De Kinderkamer en Liederen en Dansen van de Dood, ingetogen en ingeleefd. Aan de hand van deze muziek werd het (korte) leven van Moussorgsky verduidelijkt. Het was weer een mooi concert in een lange rij van optredens die in de kerk van Feerwerd worden georganiseerd.

Henk Bolt. Winsum

 

20 sept 15:

 

Kis Zenekar..... In de aankondiging stond het al: septemberconcert in kerk en tuin, en zo was het. Voor de pauze meeslepende, bruisende, ritmische muziek in de kerk, en na de pauze in de tuin. Mooie muziek, blije gezichten, voetjes van de vloer, toepasselijke catering, het kon niet beter en genoeglijker. Zie de foto's, zie in de loop van de komende dagen ook de terugblikken hieronder. Helemaal onderaan het persbericht nog een keertje.

terugblikken

Ik geniet nog na van ons optreden met ’Kis Zenekar" in en om het karakteristieke "van Gogh ’ kerkje in Feerwerd. Wat was het prettig muziek maken voor een blij publiek. We zagen, al spelend, lachende gezichten en spontane dansreacties tussen de banken in de kerk (wat een stimulerende en inspirerende akoestiek!) en later buiten op het hobbelige gras werd het een echt Hongaars dorpsfeestje. 

Bij zo’n hartelijke ontvangst, toepasselijke en verrukkelijke catering en enthousiast publiek was het heerlijk spelen! 

Van harte bedankt voor jouw uitnodigende podium.

Ik zie ernaar uit om samen met Rudy als SpeelDuo Ephraim later in het seizoen weer in Feerwerd voor jullie te komen spelen! 

Helga Ephraim

Kis Zenekar heeft me ontroerd en aan t dansen gebracht. Ontroerd met n indrukwekkende Palatka en ontroerd door t samenspel van de primas Tjidde en zyn moeder Roos.

 

Sterke en mooie zang en blokfluitsoloos door Pita, (de bassiste!) en Floor, (violiste!)

 

n Gedreven groep muzikanten aangevoerd en aangevuurd door hun Primas, n feest! mede door t heerlyke Hongaarse eten en t zonnetje waardoor ook buiten gespeeld en (op blote voeten..) gedanst werd.

 

bedankt!

 

Els Sytske en Joke uit Pieterburen

 

30 mei 15:

Helaas, helaas: veel te veel lege plekken in de kerkbanken.... We hadden het veel meer mensen gegund, dit fenomenale concert door twee excellente musici, René van Munster en Koki Nakano. De laatste componeerde alle gespeelde werken, die de toehoorders van begin tot eind geboeid deden luisteren, soms met de orgen dicht om nog beter te kunnen luisteren, of soms juist met de ogen open om te kijken naar het intrigerende naadloze samenspel van beide musici. Een cd is in de maak, we kijken ernaar uit. 

Uit Japan, Jonge Honden in Feerwerd, PERSBERICHT

Op zaterdag 30 mei in de Feerwerder Jacobuskerk: het eerste optreden in de serie ‘Jonge Honden’. In deze serie kunnen jonge veelbelovende musici in een informele setting gebruik maken van het podium.  De Groninger René van Munster (cellist, nét terug uit  Japan waar hij cum laude zijn masterdiploma haalde) en Koki Nakano (componist, pianist, geboren in Japan, woonachtig in Parijs) bijten het spits af.  Voor René is is dit zijn thuiskomstconcert, Koki komt er speciaal voor over uit Parijs. Beiden hebben zin in dit Feerwerder optreden, het is hun ‘Europese première’,  waarna waarschijnlijk nog vele concerten zullen volgen.

De twee twintigers leerden elkaar twee jaar geleden kennen op de universiteit Tokyo Geidai. René werd gegrepen door de composities van Koki: ‘de muziek was stoer, klonk geïmproviseerd, deed soms aan jazz, soms aan pop, soms aan klassiek denken maar was geen van dit alles. De componist voerde zijn werken zelf uit, en goed ook, en bleek een aantal stukken voor cello en piano geschreven te hebben.’ De vriendschap lag voor de hand en bleek vruchtbaar: sinds de kennismaking heeft Koki veel voor hen samen gecomponeerd en gaven ze concerten in Tokyo, Kyoto en Fukuoka.

Nu beiden in Europa wonen kunnen ze hun samenwerking voortzetten. In Feerwerd geven ze  hun allereerste Europese concert, waarbij René graag zal vertellen over zijn Japanse avontuur en over de composities van Koki Nakano. Ze brengen bijzondere nieuwe muziek uit Japan, muziek die melodieus, verrassend, aanstekelijk en ontroerend is.

 

29 maart 15:

De zeven laatste woorden. Jelte Hulzebos en Grietinus Mollema bezorgden het publiek een pareltje van een voorstelling, waarvan het aandachtige publiek zichtbaar genoot en onder de indruk was; lang applaus na afloop. De teksten van Verhulst, geschreven bij de muziek van Haydn waren in de actualiteit geplaatste meditaties, die intens raakten. Tekst en muziek en het gegeven dat na elke episode (muziek en tekst op één van de zeven kruiswoorden) één van de zeven kaarsen werd uitgeblazen vormden een indrukwekkend geheel. Mooie en bijzondere afsluiting van het seizoen...

bezoeker:

Bewogen klanken in Feerwerd

Op zondagmiddag 29 maart jongstleden in het kerkje van Feerwerd mocht ik een bijzondere voorstelling bijwonen van een verteller en een musicus. Een bijzondere combinatie van verhalen van schrijver  Dimitri Verhulst en muziek van Joseph Haydn. De verhalen, prachtig voorgedragen door Grietinus Mollema, waren soms droevig, soms om te gniffelen. De muziek, virtuoos gespeeld door Jelte Hulzebos op de clavecimbel, was veelal lyrisch en bijtijds krachtig, vooral in het laatste stuk. Prachtig. De setting was sober, maar daardoor niet minder aansprekend. Ik heb ook genoten van de warme ontvangst met koffie, thee en zoetigheid. Ik ga de website van het kerkje in Feerwerd zeker in de gaten houden voor een concertenreeks in het volgend najaar (?).

 

 

15 maart 15:

Veel bezoekers woonden vanmiddag een concert van Trio Trabant bij. Hilde Kertész, Winfried Veenker en Frank de Jong, alle drie woonachtig in het midden en westen van Nederland, Winfried geboren in Groningen, speelden muziek uit 'Zuid-West Zigeunië', muziek die ze ter plekke dwz in Hongarije, Transsylvanië en Roemenië leerden van de plaatselijke bevolking. Veel verschillende instrumenten, waaronder ook gebruiksvoorwerpen, waar de meest mooie muziek mee gemaakt werd, opzwepend, spannend, snel, bijzondere maatsoorten..... Bedankt, Trio Trabant, voor het feit dat jullie bij dit kleine Noord-Nederlandse tournee Feerwerd hebben willen aandoen!

Voor degenen die om informatie over het trio vroegen: zie www.triotrabant.nl of neem contact op (info@triotrabant.nl)

bezoekers:

Vanmiddag een prachtig concert bijgewoond in het kerkje van Feerwerd: Trio Trabant. Een half Hongaarse schone en twee mannen speelden prachtige Oosteuropese muziek. Allemaal beheersten zij verschillende instrumenten. Er werd gespeeld op viool, altviool, contrabas, accordeon, klarinet en Hongaarse saxofoon. Ook werd er gezongen. Er werd volksmuziek gespeeld uit Transsylvanie, Roemenie en  Hongarije met veel zigeuner- en Joodse invloeden. De muzikanten vertelden over de oorsprong van de muziek en de typische Oosteuropese manier van spelen. De muziek was soms weemoedig, vaak vrolijk, uitnodigend om te dansen. Dat gebeurde dan ook op het laatst in het gangpad van het kerkje. Een goed en erg leuk concert!

I.Blankenspoor

De naam “Trabant” wekte bij mij wat stoffige  associaties; zo werd het bruisende concert dat het enthousiaste trio zondag in de kerk bracht extra verrassend.

Een afwisselend programma uit verschillende Oost-Europese streken, van meer vertrouwde instrumentale zigeunerklanken naar de “oorspronkelijke” zigeunermuziek zonder instrumenten, maar dezelfde ritmes met stem, fluiten, klappen, en op huisraad trommelen. 

In het Roemeense slotstuk, met zijn opzwepende ritme, kwam de nostalgische klank van de taragot (een soort klarinet) prachtig tot zijn recht.

H.Smits

 

15 februari 15: een optreden van Muziekstel, een zeer muzikaal duo. Anne Vos-van Dijk en Paul van der Voort speelden op cello, viola da gamba en diverse blokfluiten muziek uit 16e en 18e eeuw, levendig toegelicht met veel relevante informatie.

TERUGBLIK bezoeker

Wat een hartstikke leuke middag was het gister, zondag 15 februari. Wat een pareltjes van concerten weten de Groningse, oude kerken elke keer weer te organiseren. Dit keer kregen we niet alleen een aantal prachtige blokfluit en cello duetten te horen, maar ook een stukje klinkende geschiedenis over de ontwikkeling in de zestiende - en achttiende eeuwse Westerse muziek. En wie bij blokfluit aan saai denkt, dat was het dus juist niet. Het plezier in het muziekmaken spatte er aan alle kanten af. En aan het eind leek het wel of we bij een jazz-festival waren. Op een mooie, eenvoudige melodie van mr. Finger uit de 18e eeuw, moest Paul van de Voort zijn hele blokfluitarsenaal tevoorschijn halen om de cellovariaties van partner Anne Vos-van Dijken bij te blijven.  Hopelijk komen er nog heel veel muziekplezierconcerten van dit vrolijke, maar steengoede muziekstel.

Minke Portengen, Vierhuizen

 

18 januari: Tous les Oiseaux d'Europe, indrukwekkend optreden... Mooie stemmen en koorklank, schitterende arrangementen, aantrekkelijke en uitgekiende choreografie. Heel veel mensen hebben ervan genoten, de kerk was vol. En het kippenvel dat in de berichtgeving beloofd was: dat klopte en een kleine observatie was genoeg om te zien dat veel mensen soms een tijd lang met ogen dicht zaten te luisteren.

foto: Eddy Smid

 

bezoeker:

Reactie optreden Tous les oiseaux d'Europe:

Wat een geweldige ervaring waren deze vogels. Nog nooit zoiets gehoord,een feest voor je oren en zelfs je ogen.
Dit smaakt naar meer,meer,meer. Voor mij Tous les oiseaux du Monde.
Merci beaucoup.
Harmjan Nijkamp/Feerwerd.

 

1 februari 15: Drie Sterren Trio, drie virtuozen met een wereldrepertoire, zo waren ze aangekondigd, en inderdaad klásse, wat een wervelend en meeslepend en af en toe ook ontroerend optreden! Chemie tussen publiek en muzikanten, voor zowel bezoekers als muzikanten een warm bad...

Enkele terugblikken van bezoekers:

Wervelende show van drie topmuzikanten. In een volle kerk, vlogen traditionele muziek uit de regio,s Frankrijk, Balkan en Zuid Amerika aan ons voorbij. Van begin tot eind heb ik genoten. Vaak mis ik wel dat er niet gezongen wordt,  maar dat had ik nu helemaal niet. Echt opvallend was het improvisatie talent van de muzikanten. Een ieder kreeg uitgebreid de ruimte daarvoor. Klasse. 

(Piet Bijma)
Het 3 Sterren Trio, bestaande uit Don Hofstee (gitaar en viool), Gerti Bruin (accordeon) en Bert van Erk (contrabas) trad zondag 1 februari op in de kerk in Feerwerd. Onder de verzamelnaam Wereldmuziek kwamen ballads langs, walsen, jiddische muziek, les fueuilles mortes van Kosma, werk van Waller en eigen improvisaties. De mannen waren heel goed op elkaar ingespeeld. Alles swingde in een aangename sfeer van gemak, bedrevenheid en passie. Een bijzonder prettige ervaring was het om er bij te zijn.
(H.Bolt)

 

4 januari 15:

Ruud Stoop en Juan Peñas, respectievelijk flamencogitarist en flamencozanger, schonken het publiek twee uur lang soms adembenemend luistergenoegen, virtuoos! Het ovationele applaus ter afsluiting was zéér verdiend.. Ruud was hier eerder, dat leverde eenzelfde ervaring op, en dit was wat ons betreft zeker niet de laatste keer.

reacties uit publiek:

Het was een verrassend concert van een hoog niveau. Wij hadden niet verwacht weer zo ondergedompeld te raken in de Spaanse cultuur. De uitleg was leuk, jammer genoeg niet altijd goed verstaanbaar.

(Erie en Douwe)

Net terug van een prachtig concert in de kerk van Feerwerd. Flamenco op zijn best en dat op nog geen twee minuten lopen van mijn huis. Met nieuwjaarsrolletjes en warme wijn. Wat heerlijk dat ik in en dorpje leef waar mensen wonen die dat met veel enthousiasme mogelijk maken.

(Trienke)

21 december 2014:

Vrouwenkoor Focus Vocaal o.l.v. Elzemien Brouwer met In de zevende hemel.

Prachtig programma, mooie combi van gezongen muziek, begeleid door vleugel (Mattijs de Vreugd), synthesizer (Tony Hoyting) en cello (Martin Grudaj), met een ontroerend geïmproviseerd intermezzo door de cello in de omgeving van de (goed gevulde) kerk met daarin een drietal schilderijen van Alette de Groot.

 

terugblik bezoeker

De flyer van Focus Vocaal was een goede afspiegeling van het concert zelf:

Kleurrijk en boeiend !

Met het prachtige Nada Te turbe als intro waande je al snel in de zevende hemel.

Wat volgde was een prachtig samengesteld bijzonder programma van hemelse en aardse muziek.

Alles even mooi uitgevoerd met begeleiding van piano, cello, gitaar en synthesizer.

Een feest om naar te luisteren.

Goed gedaan Focus Vocaal !

(Harm)

 

7 december 2014:

een goed gevulde kerk, allemaal mensen die kwamen voor harp en viool, Dana van Iterson en Veerle Schütz...! Twee (nog) onbekende, heel jonge vrouwen die ons prachtige muziek voorschotelden, vaak door henzelf bewerkt voor deze bijzondere combinatie van instrumenten.

Wat zoal klonk:

Enkele van de Gnossiennes en Gymnopédies van Erik Satie, werken van Debussy en Tsjaikovski, en ook van minder bekende componisten als Marcel Grandjany, Marcel Tournier, Ludici Einaudi, Dustin O'Halloran en als indrukwekkende laatste Bernard Andrès.

bezoeker:

Afgelopen zondag was het buiten guur en nat en in de kerk  lekker warm en knus met prachtige klanken van de viool en de harp. In het eerste deel hebben we kunnen genieten van Satie op de viool in combinatie met de harp wat we erg mooi vonden. In het tweede deel, dat werd aangekondigd als modern en minimalistisch, werden we verrast door  prachtige melodieuze muziek van Einaudi,O’Halloran,Tsjaikovski en Andres. Echt een fijn concertje!

(Ingrid)

Een bijzondere combinatie van harp en viool, de akoestiek in de kerk liet de geluiden van deze instrumenten ook goed tot hun recht komen. Het was een fijn concert met prettige afwisselingen van enkele zwaardere en modernere stukken. Knap dat Veerle en Dana deze zelf bewerkt hebben voor hun instrument.

Ik zal zeker van de partij zijn als dit duo weer gaat optreden!

(Floor)

 

30 november '14: het Noordelijk Vocaal Ensemble met Shakespeare Songs, een zorgvuldig samengesteld programma met muziek van componisten als Vaughan Williams en Martin, op teksten van Shakespeare. Niet-alledaagse muziek, prachtig gezongen; teksten aan elkaar gepraat en voorgedragen in voortreffelijk Engels, intermezzi in de vorm van eeuwenoude liederen, natuurlijk op teksten van Shakespeare, door alt (wát een mooie stem....) en luit. Het publiek was ademloos en bedankte het koor, de dirigent, de spreker en de solisten met een ovationeel applaus, grote tevredenheid daarna bij vertrek.

 

Een namiddag vol pure chocola in Feerwerd

Op 30 november zong het Noordelijk Vocaal Ensemble o.l.v. Leendert Runia in de Jacobuskerk. Het NVE zingt vooral hedendaagse (20e eeuwse) koormuziek en dat hoorden we ook nu. Het programma cirkelde rond teksten van Shakespeare, met als componisten Ralph Vaughan Williams, Frank Martin, Richard Rodney Bennet en de Fin Jaako Mäntjärvi. De laatste voor mij het meest toegankelijk en boeiend tegelijk.
Het was of ik van pure chocola mocht genieten: spannende, geraffineerd dooreengevlochten muzieklijnen, alles loepzuiver vertolkt. Elk stukje smaakte intens! Het enige probleem van pure chocola is dat je er niet van kunt blijven dooreten, zoals dat gemakkelijker kan met volle melkchocola. Zo ook werd de intensiteit van deze muziek mij bijna te veel voor een heel concert. Maar Shakespearekenner Hans Jansen bracht met zijn inleidende teksten tussendoor steeds de nodige lichtheid aan.
Daarbovenop kwam de verrassing van de altstem van Eske Tibben -ondersteund op luit door Michiel de Vries. In twee intermezzi met  ‚oude’ muziek (o.a. Johnson en Dowland) vulde zij heel naturel en tegelijkertijd voldragen en met emotie de kerk met haar prachtige geluid. 
Wat een genot, om hier bij te zijn!
(Margreet Wegelin)

 

persbericht:

Noordelijk Vocaal Ensemble in Feerwerd

Op 30 november is in de Jacobuskerk in Feerwerd een concert bij te wonen van het Noordelijk Vocaal Ensemble, één van de beste koren in het noorden, gespecialiseerd in de uitvoering van a cappella koorwerken van vooral hedendaagse componisten. Het gevarieerde programma bestaat uit composities van onder meer Vaughan Williams en Martin, alle op teksten van Shakespeare. Het koor staat onder leiding van dirigent Leendert Runia. Intermezzi worden verzorgd door Eske Tibben (alt) en Michiel de Vries (luit).  Het geheel wordt ingeleid en omlijst door voordrachten van Hans Jansen (Shakespeare-kenner).

De muziek zal in de akoestiek van de Feerwerder kerk volledig  tot haar recht komen en we hopen dat veel mensen daarvan zullen komen genieten…! De invallende duisternis zal tijdens deze uren van de dag in deze donkere maanden van het jaar het concert extra sfeervol maken.

Het concert vindt plaats in de serie winterconcerten. Zoals altijd tijdens optredens in de serie branden de kaarsen en is er in de pauze onder meer warme wijn verkrijgbaar. Het hele programma – van dit concert én van de serie- is te vinden op www.kerkfeerwerd.nl.

Aanvang concert 15.30 uur (een half uur van te voren is de kerk voor bezoek geopend). Toegang € 7,50 (t/m 12 jaar gratis). Reserveren is bij de concerten in de winterserie niet mogelijk.

 

9 november: vocaal ensemble Sequens, met 'één groot drama, maar eigenlijk vier'... Een heel muzikaal feestje, voor bezoekers én voor de leden van Sequens, zo werd ons na afloop gezegd. Drama's: liefdesdrama's, oorlogsdrama's en meer, uit verschillende tijden, van de componisten Vecchi, Britten, Janequin en last but not least de nauw met Sequens samenwerkende componist Kees Steketee (het mysterie van Geefsweer).

 

Zie veel foto's hierboven, hieronder enkele impressies ons toegestuurd door enkele toehoorders en helemáál onderaan nog een keer het persbericht.

 

uit het publiek:

Zondagmiddag 9 november in de kerk van Feerwerd: een prachtig, gevarieerd concert van het vocaal kwintet Sequens: wat een kwaliteit, wat een klank, wat een zuiverheid in de samenklanken. Ook humoristisch en vrolijk, niet in de laatste plaats door de inbreng van Kees Steketee. Anderhalf uur genieten!

(Liesje Faber)

 

Sequens, 9 nov 14

Op die zonnige zondagmiddag (9 november 2014) zongen de vijf leden van het Vocaal  Ensemble Sequens ondermeer twee werken uit de 16e eeuw. Muziek waarin elke stem zijn eigen melodieuze lijn volgt en de stemmen samen een kleurig vlechtwerk vormen. De zangers en de akoestiek van de kerk maakten dat beide stukken helder en energiek klonken. Door de ramen scheen de lage najaarszon.

Een prachtig, meer hedendaags stuk  is de Hymn to Saint Cecilia van Benjamin Britten. Een lofzang op de beschermheilige van muzikanten en zangers. De zangers hadden zich kennelijk laten inspireren door een terugkerende zin: Blessed Cecilia, appear in visions to all musicians, appear and inspire.  Wie de eerste maten eenmaal heeft gehoord, vergeet ze nooit meer.

Echt 'hedendaags' was Het mysterie van Geefsweer dat zich in 1813 moet hebben voltrokken. Een grappig werk qua tekst en noten. De Marseillaise en 'Jantje zag eens pruimen hangen' kwamen voorbij. Kees Steketee, de componist van dit werk, speelde op de vleugel de instrumentale partij.

Wat je noemt een afwisselend programma, samengehouden door de energieke en geconcentreerde uitvoering. Door de invallende schemering op de fiets terug naar huis. In het westen nadert een wolkenband als een heuvelrug.
(André Ligthart Schenk)

 

PERSBERICHT

Sequens in Feerwerd

Op zondagmiddag 9 november is in de Jacobuskerk in Feerwerd een optreden bij te wonen van vocaal ensemble Sequens, bestaande uit Gera van der Hoek en Ceciel van der Zee (sopranen), Joop Verburg (countertenor), Han Warmelink (tenor) en Rein van Dijk (bas).

Kenmerkend voor de programmering van Sequens is de mengeling van geestelijke en geestige muziek uit uiteenlopende stijlperioden en uit verschillende windstreken, met het accent op helderheid, doorzichtigheid en intimiteit. In de loop van de jaren kon het publiek in de Feerwerder kerk al verschillende malen genieten van juweeltjes van optredens, waarbij het programma steeds zorgvuldig en met merkbaar plezier samengesteld was. Onder de titel ‘één groot drama (maar eigenlijk vier)’ zingt Sequens deze zondagmiddag een viertal grotere, zeer ‘beeldende’ en ‘dramatische’ werken van vroeger en nu, namelijk The hymn to St. Cecilia van Benjamin Britten, La Guerre van Clément Janequin, L’Amfiparnasso van Orazio Vecchi en Het mysterie van Geefsweer van Kees Steketee. Bij het zingen en introduceren van deze drama’s zal de subtiele vrolijke noot niet ontbreken, maar dat is geen nieuws voor wie Sequens al eerder hoorde en zag… Dit programma had eigenlijk in januari jl in de Feerwerder kerk ten gehore gebracht zullen worden, maar in verband met ziekte van enkele Sequens zangers is toen een ander programma –óók mooi-  gezongen. Een herkansing voor de liefhebbers!

Zie www.kerkfeerwerd.nl  voor meer informatie over Sequens en het programma.

Aanvang concert: 15.30 uur. De kerk is een half uur van te voren open, koffie en thee staan dan klaar, de kaarsen branden, de warme wijn geurt. De toegang bedraagt €7,50 (t/m 12 jaar gratis).

 

 

 

14 september '14: Harry Niehof in Feerwerd! Een goed volle kerk, mooie luisterliedjes, prachtig gitaar-/ dobro- en banjospel.

deel van het persbericht:

Harry Niehof is een singer/songschrijver bij wie alles op zijn plek valt als hij in het Gronings begint te schrijven. Muziek die veel ruimte openlaat past goed bij een taal van weinig woorden. Harry smeedt elementen uit de blues en de Britse folk om tot een geheel eigen stijl. Zo vormt zijn percussieve akoestische gitaarspel een volmaakte begeleiding voor zijn Groninger teksten. De verhalen tijdens zijn concerten zijn doorspekt met de hem eigen droge humor.

De cd Twijduustern is deze zomer uitgebracht en in de kerk te koop. Twijduustern: het verwachtingsvolle moment voor het invallen van de duisternis, een moment van angst en verlangen, het uur van de ‘wènst’. Harry zingt over de liefde en het leven, over ver weg zijn van huis én over de aardbevingen in de provincie.

 

9 maart 2013:

Op de zonovergoten zondagmiddag 9 maart zong Het Gronings Kamerkoor in Feerwerd: mooi programma, goed koor met idem dirigent, een pianist die wel raad wist met de vleugel en een solist die zijn stem onverwacht en prachtig gebruikte, van bas in het koor bleek hij altus bij het zingen van het intermezzo, een indrukwekkend Japans lied.

terugblik:

Volop lente tijdens winterconcert in Feerwerd

 

Op zondag 9 maart zong Het Gronings Kamerkoor in de sfeervolle Jacobuskerk in Feerwerd. Volop lente buiten maar ook bij het koor de energie van de nieuwe lente!

 

Een genot om te luisteren naar het koor waarvan de koorklank bij tijden adembenemend was. Het klonk helder en vol dynamiek. De mooie akoestiek van het kerkje werd volop benut. Er werden liederen gezongen van Tormis, Sibelius, Kuula, Peterson en Lauridsen. Muziek die aandacht vraagt en het lukte het koor om mij van het begin tot het eind te boeien.
Eén van de koorleden, Takashi Nakamura, verzorgde een intermezzo. Hij zong een Japans lied dat me kippenvel bezorgde.

 

In de pauze werd, buiten in het zonnetje, van gedachten gewisseld over de wijze waarop de verschillende liederen werden gezongen.  Ook in het publiek veel mensen die op de een of andere wijze bij een koor betrokken waren.

 

Zingend op de fiets, terug!

 

José

 

9 december '12:

 

 

Absint in Feerwerd

In de Feerwerder Jacobuskerk is op zondag 9 december om 15.30 uur ‘Absint’ bij te wonen, een programma rond de Franse componist Erik Satie (1866-1925), door Gea Passies (zang) en Johanan Havinga (piano). Erik Satie genoot vooral bekendheid vanwege zijn pianomuziek, maar heeft ook liederen geschreven. Aan de hand van zijn liederen introduceren Passies en Havinga de muziek en de wonderlijke persoonlijkheid van Satie. De hierop vertoonde film betreft het gedramatiseerde en gedanste liefdesverhaal van Satie met de schilderes Suzanne Valadon, uitgevoerd door Cirque Soleil. De film wordt vertoond zonder het originele geluid, waarbij de pianomuziek van Satie op de vleugel in de kerk wordt gespeeld door Johanan Havinga. Het verhaal in de film wordt verteld door Gea Passies.

 

Van alle concerten die ik in de Jacobuskerk heb bijgewoond, was dit wel een heel bijzondere, en mooie, die nog lang na blijft klinken in mijn hoofd.

 

Gea Passies had ik al eens eerder prachtig zien en horen zingen op haar eigen locatie. Wederom trof mij haar fijne zangstem, melodieus en liefelijk, zoals ze vele liederen van Eric Satie ten gehore bracht, professioneel aan elkaar gebreid met herinneringen aan het leven van Satie en begeleid door het immer prachtige pianospel van Johanan Havinga.  

 

Na de pauze werd het onmogelijke liefdesleven van Satie verder uitgediept door het tonen van een speel / balletfilm zonder geluid. Dit werd ingevuld door het pianospel van Johanan Havinga. Voor mij was dit een ultieme combinatie. Nog nooit had ik Satie zo mooi horen spelen. Om bij weg te dromen! 

 

Kortom, het was een zeer geslaagd concert in de goed gevulde en gezellige Jacobuskerk!  

(terugblik bezoeker)

 

Accordéon Mélancolique in Feerwerd, 30 december '12


 

Een sprankelend eindejaarsconcert, op zondagmiddag 30 december in de Jacobuskerk in Feerwerd: een optreden van Accordéon Mélancolique, bestaande uit Cherie de Boer en Jean-Pierre Guiran.

Het repertoire van het in 1984 opgerichte ensemble is veelzijdig: Franse musettes en chansons, Italiaanse en Griekse volksmuziek, gipsy en klezmer uit Oost-Europa, merengue uit de Caraïben en tex-mex uit Midden-Amerika, dit alles afgewisseld met eigen composities, het is maar een greep.. Gespeeld wordt op accordeons die in klankkleur net iets verschillen, maar op bijzondere wijze met elkaar harmoniëren. Composities van het in binnen- en buitenland bekende duo worden gebruikt door filmmakers en dansgroepen, en zijn te horen in TV documentaires en reclamespotjes. Een CD van Accordéon Mélancolique werd door een Zweeds magazine uitgeroepen tot beste accordeon-CD, naar aanleiding waarvan gespeeld werd op festivals in IJsland en Denemarken.

 

 

 (Gelukkig inderdaad dat we (alle 5) op tijd waren, we hadden dit duo niet willen missen.)

Van de warme ingetogen melodieën, gecombineerd met spannende ritmes, heb ik volop genoten. Een verrassende schoonheid aan klanken en woorden. Stuk voor stuk intens gevoelige, levenslustige composities.
Toen ik rondkeek in het tot de nok toe gevulde kerkje, zag ik vele gelukzalige gezichten.
Wat een heerlijke warme laatste zondag van december !!'

terugblik bezoeker

 

10 maart '13

 

 

Les notes d’antan in Feerwerd


Op 10 maart is in de Jacobuskerk in Feerwerd een optreden bij te wonen van vocaal ensemble ‘Les notes d’antan’. Centraal in het programma staat de vroeg 16de eeuwse Missa ‘Pange Lingua’ van Josquin Des Prez (1450-1521).

Les notes d’antan bestaat uit acht ervaren zangers. Onder de inspirerende leiding van oude-muziekspecialist André Cats zingt men vanuit de oude koorboeknotatie polyfone muziek uit de renaissance. Daarbij is de opstelling zoals die 500 jaar geleden was: staande achter één grote lessenaar, allen lezend en zingend uit hetzelfde boek. Ook op deze zondag in Feerwerd zal dat het geval zijn, waarbij het publiek kan genieten van een uitvoering van genoemde Missa en enkele andere werken. André Cats geeft kort toelichting op de muziek.

 

Ithaka in Feerwerd, 25 november '12

 

 

Theater Ithaka in Feerwerd

Op zondagmiddag 25 november om 15.30 uur is in de Jacobuskerk te Feerwerd ‘Lauwersee Odyssee’ bij te wonen, een solovoorstelling van Baukje Fennema (Theater Ithaka).

Baukje Fennema runt als actrice en verhalenvertelster al meer dan twintig jaar theaterbedrijf Ithaka en woont aan het Lauwersmeer. Hoewel ze zeer honkvast is, is ‘op reis gaan’ één van de belangrijkste thema’s in haar leven, waarbij de reis bij zo’n werkelijke of innerlijke tocht belangrijker is dan het doel. 'Lauwersee Odyssee' bestaat uit mooie en sterke verhalen over leven en dood, over reizen en dromen, over verbonden zijn met heden, verleden en toekomst; over sterfelijkheid, liefde en loslaten. Baukje koppelt in de voorstelling haar eigen reisverhalen aan de verhalen die Homerus zo’n 500 jaar voor Christus neerschreef in de Odyssee, over de 20-jarige reis van Odysseus, koning van Ithaka. De bijzondere theatervoorstelling vindt plaats in de Feerwerder winterserie: warme kerk, warme wijn, de kaarsen branden. Toegang 7,50 euro. Zie voor uitgebreide informatie www.kerkfeerwerd.nl.


 

 

 

Net terug van het kerkje in Feerwerd. Deze keer geen koor of muziekgroep, maar Baukje Fennema, van theaterbedrijf Ithaka, met haar solovoorstelling "Lauwersee Odysee"

 Bij het binnenkomen worden we direct verrast door een klein stilleven in het halletje. In de kerk zijn hier en daar subtiele veranderingen aangebracht, die tijdens de voorstelling betekenis krijgen.

Het thema dood en leven speelt een grote rol. Voor Baukje is de scheidslijn hiertussen heel erg dun. Baukje put uit haar eigen ervaring, maar ook uit de geschiedenis van haar familie.

Zo laat ze haar "over-over-grootmoeder"  een aangrijpende overlijdensadvertentie voorlezen van haar twee kinderen. Heel, heel andere tijden.

 Baukje, die een uur lang de bezoekers weet te boeien door voor te lezen, voor te dragen, zingen, muziek te laten horen, met een pop te spelen, een marionet tot leven te brengen en een kind bij haar spel te betrekken is vooral een verhalen vertelster. Als ze vertelt voel je je meegenomen naar een wereld die zij je graag wil laten zien. Een wereld die heel dicht bij haarzelf staat en die erg goed past in het kerkje van Feerwerd.

(terugblik bezoeker)

 

 

 

13 maart '11: Trio Fuoco

 

 

 

 

Trio Fuoco in Feerwerd

In de serie winterconcerten is op 13 maart in de Jacobuskerk in Feerwerd een concert bij te wonen van ensemble Trio Fuoco, bestaande uit Erika Hutte (traverso), Alice van der Meer (blokfluiten) en Carolien Eijkelboom (klavecimbel), die allen nu zo’n veertig jaar ‘in het vak’ zitten. Bij het concert in Feerwerd is Camilla Dikken (viool) als gastmusicus aanwezig. De musici hebben hun sporen zeer ruim verdiend, in het bijzonder in de uitvoeringspraktijk van de barokmuziek, zowel binnen de eigen regio als ver daarbuiten. Tijdens dit warm aanbevolen optreden worden werken van J.S.Bach, van J.J.Ouanz, van C.Ph.E.Bach en van G.Ph.Telemann gespeeld, met veel gevoel voor de rijke schakering aan klank en dynamiek in de werken van deze grote componisten uit de barok.

 


 

 

Steppe&Puszta, september'12

 

 

Op zondag 16 september is in de Jacobuskerk te Feerwerd een uniek concert bij te wonen. Na succesvolle optredens in binnen- en buitenland kunt u in de sfeervolle Feerwerder kerk genieten van een betoverend kijk- en luisterspel, geboden door ensemble Steppe&Puszta. Muziek, zang en dans voeren u in gedachten door het grensgebied van West-Azië en Oost-Europa, van steppe tot poesta, van Oeral tot Kaukasus, een gebied dat bekend staat om zijn meeslepende volksmelodieën.

Steppe&Puszta bestaat uit Anti von Klewitz (viool, zang), Sander Hoving (Transsylvaanse akkoordviool), Eduard Brons (piano), Bert van Erk (contrabas) en Petra Hari (sluierdans).

 

3 februari '13

 

 

 

 

 

Vierhuizen, november 2012 

Een afgeladen kerk die deed denken aan de tijd in de Tweede Wereldoorlog en daarna.
Dit doet vermoeden dat flamenco het nieuwe religieuze voelen wordt. Een mooie kerk met licht van echte kaarsen. Met sobere doch duidelijke verklaringen gaf Ruud zijn toehoorders entrée in de mysterieuze wereld van de flamenco.  Met zijn feilloze techniek omvaamde Ruud de prachtige stukken waardoor het als een groot bloemenbouquet aangeboden werd. De zangers Chari la Púa voegde met haar diep dramatisch geluid hier nog een extra dimensie aan toe. Het gezamenlijk genieten en ontroerd worden gaf een saamhorigheid die deed denken aan vroegere diensten; het één voelen met elkaar.
De glühwein van de uitstekend verzorgde catering droeg bij aan de verlengde gezelligheid na afloop en gaf een warme overgang naar het dagelijks leven.
 

Een toost en nog meer van die sfeervolle uitvoeringen! 

Leo Mooyman